Меню Закрыть

Сколько можно крутить стартер

You can burn a starter out of ignorance or by an annoying accident. In order to avoid this, you need to know what exactly can lead to such an annoying breakdown. Motorists among themselves call it “bad advice”, which should be remembered, but in no case be repeated.

• In what situation does the starter fail?

The most common way drivers comically called "classic." Most often, inexperienced novice motorists (especially in winter) when starting the engine for a long time keep the key in the engine starting position — START. If the vehicle does not start instantly, the driver decides that it is possible, for loyalty, to “give gas” by turning the engine up to 2-3 thousand revolutions. All these actions are accompanied by a characteristic "screech." The fact that the starter has come to an end can be judged by a light mist from under the hood.

To figure out why after these actions the starter can fail, you need to give a general idea of its device. In the situation described, the Bendix tries to catch up with the flywheel, due to which it overheats and, as a result, sticks. The wedged bendix “pulls” the shaft with a gearbox and an anchor (in the case of a gearless starter, only the anchor). Then the armature collector rotating at high speed literally erases the remains of brushes into powder in a few seconds, the plastic ring of the glider gearbox cracks, and the starter case itself can burst.

The following method is typical for cars that run on diesel fuel, and between themselves drivers call it “etheric”. Its essence lies in the fact that some drivers use “thinners” of diesel fuel (like ether). As a result, if the high-pressure fuel pump is improperly adjusted at the time of start-up, detonation may occur due to early ignition of the mixture. As a result of this detonation, the flywheel ring can make backbeats on the benthic. And since in diesel cars the starter experiences overloads three times more than in petrol ones, the bentix breaks down due to the situation described above, and the front part of the starter cracks, unable to withstand the overloads. The steel shaft of the anchor can also break.

Читайте также:  Как избавиться от ржавчины на кузове автомобиля

• Problem solving: how not to burn the starter

Motorists should remember that if the engine does not start, the problem is not necessarily in the starter. The key in the START position must be held no more than 5 seconds. If the motor does not come to life, then in most cases this is due to the fact that the battery is discharged, and the starter simply does not have enough power to start the engine.

All manufacturers in the manual to the car placed a warning that in case of difficulty starting the engine, you can hold the key in the START position for no more than 5-20 seconds, and after each attempt you need to take a 15-second break to allow the starter to cool slightly. After three attempts, it is recommended to make an even longer pause — about 30-60 seconds. These figures may vary from different manufacturers, but the essence remains the same — you can not mindlessly "turn" the starter until the engine starts. Such a start may lead to battery discharge, and if you do not follow the recommendations for working with the starter, then it will also fail.

To avoid the other two options is also quite simple — in the first case (“puddle”) you need to ensure that the starter does not get wet — for this you simply do not turn the car into an amphibian and do not storm large deep pools, and even more so — fords . And in the case of diesel cars, it is necessary to abandon the use of ether.

Читайте также:  Как подсоединить пятиконтактное реле

In conclusion, it should be said that the starter can “burn” only because of the motorist’s fault, due to his inept actions, such as holding the key in the “start” position for a long time when the engine does not want to start or vice versa when it is wound up, or rash decisions, like use of "thinners". Drivers (especially beginners and inexperienced) should remember that moisture that has got on the starter during engine washing or after an “assault” of a particularly deep puddle can also cause damage.

В запуске автомобильного мотора главными пусковыми устройствами являются стартер и аккумулятор. Если имеет место длительная прокрутка стартера, могут возникнуть следующие неполадки:

  1. Разряд аккумуляторной батареи. Каждая новая попытка завести двигатель влечет расход заряда АКБ. Чтобы аккумулятор мог восстановить количество потраченной энергии, двигатель должен запуститься и какое-то время проработать. Когда происходит «осечка», заряд расходуется впустую. Несколько «осечек» подряд = севший аккумулятор. В результате вы сможете тронуться с места только после «прикуривания» от других авто или после подзарядки АКБ от станции.
  2. Поломка стартера. При затянувшейся прокрутке стартер начинает сильно греться, в следствие чего может выйти из строя втягивающее реле, расплавиться лак якорной обмотки, износиться коллектор и щетки якоря. В свою очередь, страдает и бендикс. Когда двигатель не стартует, это чревато повреждением подшипника или шлицов на бендиксе. Если говорить о картине в целом, вы рискуете остаться без стартера.

Как видите, стартер рассчитан на кратковременную работу. Если после поворота ключа зажигания двигатель не заводится в срок до 15 секунд, пусковое устройство следует отключить до полного остывания его компонентов.

Пн — Пт с 9.00 до 18.00

Читайте также:  Значок руль и восклицательный знак

Сб с 9.00 до 15.00

пер. Новороссийский, 1

© 2019 СТО Мастер Сервис

Для получения консультации или записи на СТО, заполните форму

Проблема следующая, или то не проблема вовсе, помогите разобраться.
Машина новая,1к пробег, когда было тепло (+5+10 град) заводилась без вопросов с полоборота (0.5 сек), на холодную около 1-2 сек надо было держать стартер.
Сейчас при температуре около 0, ну максимум -4 надо крутить стартер около 2-3 сек. Причем уже пару раз было, что при заводе на холодную приходилось крутить его и чуть больше до 4 сек.
На горячую заводится с полоборота, если завести на холодную, подождать 5 сек, заглушить и снова завести — все ок тоже с полоборота.

Перед заводом всегда жду пока бензонасос накачает топливо, бензонасос слышно.

Проблема это или так и должно быть? На другой своей машине всегда заводилось с полоборота. По мануалу написано крутить не больше 12 сек ну мне до 12 далеко но все же заводится на холодную не с полоборота и это напрягает.

Завтра везу машинку на нулевое ТО, стоит ли этим вопросом позадалбывать сервис или это норма?

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

error: Content is protected !!
Adblock
detector